Burgers kunnen vragen stellen aan de verschillende afdelingen van de FOD Kanselarij van de Eerste Minister via een contactformulier (website) of per e-mail. Klachten kunnen via verschillende kanalen worden geadresseerd ( federale of eerstelijns bemiddelaar of rechtstreeks). De gegevensverwerking is gecentraliseerd en gestandaardiseerd en de persoonsgegevens van de klarder worden niet doorgegeven aan de betrokken dienst. De vragen worden doorgestuurd naar de communicatiedienst, die de schakel vormt tussen de burger en de betrokken dienst.
FOD Kanselarij van de Eerste Minister
De burger kan via forumlieren ( bv. het contactformulier) vragen stellen aan de verschillende diensten van de FOD Kanselarij en aan haar sateliete eenheiden. Deze formulaires staan op verschillende websites van de FOD Kanselarij of worden zefls rechtstreeks per e-mail naar de FOD Kanselarij gezonden. De vragen worden doorgestuurd naar de communicatiedienst die de tussenpersoon vormt tussen de burger en de betrokken dienst.
De (potentiële) partners van het perscentrum (IPC) kunnen via formulieren ( bv. het contactformulier) vragen stellen aan de verschillende diensten van het centrum. Deze formulieren staan op verschillende websites van de FOD Kanselarij of wroden zelfs rechtstreeks per e-mail naar eht perscentrum gezonden. De vragen worden rechtstreekd door de International Press Center behandeld.
Om logistieke redenen verstuurt de communicatiedienst van de FOD Kanselarij uitnodigingen en/of registreert hij inschrijvingen voor evenementen die hij voor de Kanselarij of voor een andere klant organiseert. Een min of meer grondige verificatie van de identitieit van de deelnemers wordt uitgevoerd door de kanselarij of door de klantorganisatie.
Burgers kunnen officiële koniklijke portretten bestellen via een website. De afdeling communicatie van de SPF Kanselarij is de bemiddelaar tussen de burger en de onderaannemer die verantwoordelijk is voor het afdrukken en verzenden van de foto's.