De studie is gebaseerd op een enquête onder een steekproef van ondernemingen en één van zelfstandigen. Het doel van de studie is om een evaluatie te maken van de administratieve lasten zoals die gedragen worden door ondernemingen en zelfstandigen in België. De steekproeven zijn getrokken door STATBEL (bron: KBO).
Financiële gegevens - Beroepsactiviteiten
Aard van de activiteit, aard van de goederen of diensten die door de persoon die in het bestand is opgenomen worden gebruikt of geleverd, zakenrelaties.
Burgers kunnen vragen stellen aan de verschillende afdelingen van de FOD Kanselarij van de Eerste Minister via een contactformulier (website) of per e-mail. Klachten kunnen via verschillende kanalen worden geadresseerd ( federale of eerstelijns bemiddelaar of rechtstreeks). De gegevensverwerking is gecentraliseerd en gestandaardiseerd en de persoonsgegevens van de klarder worden niet doorgegeven aan de betrokken dienst. De vragen worden doorgestuurd naar de communicatiedienst, die de schakel vormt tussen de burger en de betrokken dienst.
Om logistieke redenen verstuurt de communicatiedienst van de FOD Kanselarij uitnodigingen en/of registreert hij inschrijvingen voor evenementen die hij voor de Kanselarij of voor een andere klant organiseert. Een min of meer grondige verificatie van de identitieit van de deelnemers wordt uitgevoerd door de kanselarij of door de klantorganisatie.
Opstellen van de bevolkings- en huishoudensvooruitzichten in België en berekening van de prospectieve sterftequotiënten.
De verwerking gaat over het gebruik van het model EXPEDITION om de economische impact van de door politieke partijen voorgestelde maatregelen door te rekenen.
Verwerking van persoonsgegevens voor het beheer van geschillen waarbij Defensie optreedt ter vertegenwoordiging van de Belgische Staat.
Het ontvangen, opslaan, goedkeuren of anderszins verwerken van de aanvragen tot tenlasteneming (3bis) in het kader van het kort verblijf, inclusief de gegevensuitwisseling met de Belgische gemeenten en de Belgische diplomatieke posten in het buitenland.
Wie
Het behandelen van visumaanvragen kort verblijf, omvattende: - het ontvangen, opslaan, verwerken van visumaanvragen kort verblijf, inclusief het nemen van een beslissing in de aanvraag, het opvragen van bijkomende of ontbrekende gegevens en de gegevensuitwisseling met de bevoegde Belgische diplomatieke post of andere betrokken Belgische overheidsdiensten
Wie
Tijdsbestedingsonderzoek (TUS): verspreiden microdata
Meldpunt waar de consument terecht kan voor objectieve informatie en individuele klachtenbehandeling met betrekking tot de kwaliteit en de veiligheid van het voedsel.
Voortdurende evaluatie van het beleid ten behoeve van werklozen. Gentlemen's agreement met OESO _ Uit beide teksten blijkt duidelijk dat de Leden de Organisatie de informatie moeten verstrekken die nodig is voor de vervulling van haar taken: 1) Artikel 3 van OESO Convention van 1960, en meer in het bijzonder paragraaf a) en 2) Artikel 26 van Rules of Procedure of the Organisation [C(2007)14/Final]. Beleidstoezicht en -analyse Informatieveiligheidscomité, Kamer sociale zekerheid en gezondheid (IVC/KSZG/18/248), Beraadslaging nr.
Opstellen en beschikbaar stellen van statistieken over werkgelegenheid en de arbeidsmarkt: structurele indicatoren en ADS-gegevens (EAK en SILC) Het Statistisch Toezichtscomité, Beraadslaging STAT 05/2015 van 10 maart 2015 Het Statistisch Toezichtscomité, Beraadslaging STAT 06/2016 van 12 april 2016 Het Statistisch Toezichtscomité, Beraadslaging STAT 08/2017 van 9 mei 2017 Het Statistisch Toezichtscomité, Beraadslaging STAT 05/2018 van 6 maart 2018 De Algemene Directie Statistiek – Statistics Belgium, Besluit nr.
Opstellen en beschikbaar stellen van statistieken over werkgelegenheid en de arbeidsmarkt: LMP-gegevensbank Gentlemen's agreement met de Europese Commissie _ Artikel 150 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie
Voortdurende evaluatie van het beleid voor laaggeschoolden. Gentlemen's agreement met OESO _ Uit beide teksten blijkt duidelijk dat de Leden de Organisatie de informatie moeten verstrekken die nodig is voor de vervulling van haar taken: 1) Artikel 3 van OESO Convention van 1960, en meer in het bijzonder paragraaf a) en 2) Artikel 26 van Rules of Procedure of the Organisation [C(2007)14/Final]. Beleidstoezicht en -analyse Informatieveiligheidscomité, Kamer sociale zekerheid en gezondheid (IVC/KSZG/18/248), Beraadslaging nr.
Beoordeling van het aantal en het profiel van mensen die gebruik maken van sociale uitkeringen en noodmaatregelen, de omvang en het profiel van mensen die niet terugkeren in de sociale zekerheid en overgangen tussen uitkeringsstatus en werk Beleidstoezicht en -analyse Informatieveiligheidscomité, Kamer sociale zekerheid en gezondheid (IVC/KSZG/18/248), Beraadslaging nr.
Voortdurende evaluatie van beleidsmaatregelen om loonongelijkheid aan te pakken. Gentlemen's agreement met OESO _ Uit beide teksten blijkt duidelijk dat de Leden de Organisatie de informatie moeten verstrekken die nodig is voor de vervulling van haar taken: 1) Artikel 3 van OESO Convention van 1960, en meer in het bijzonder paragraaf a) en 2) Artikel 26 van Rules of Procedure of the Organisation [C(2007)14/Final]. Beleidstoezicht en -analyse Informatieveiligheidscomité, Kamer sociale zekerheid en gezondheid (IVC/KSZG/19/290), Beraadslaging nr.
Beoordeling van de groep personen die tijdelijk werkloos is geworden ten gevolge van deeltijdarbeid, ongeacht of zij al dan niet tot een eenoudergezin behoren Beleidstoezicht en -analyse Informatieveiligheidscomité, Kamer sociale zekerheid en gezondheid (IVC/KSZG/18/248), Beraadslaging nr. 18/140 van 6 november 2018 met betrekking tot de mededeling van anonieme gegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid in het kader van onderzoeken die nuttig zijn voor de kennis, de conceptie en het beheer van de sociale bescherming
Voortdurende evaluatie van het beleid voor oudere werknemers Beleidstoezicht en -analyse Sectoraal Comité van de Sociale Zekerheid en van de Gezondheid Afdeling « Sociale Zekerheid » (SCSZG/17/051), Advies nr. 17/15 van 4 april 2017 over de mededeling van anonieme gegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid aan de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg voor een voortdurende beleidsevaluatie van oudere werknemers
Bouw van een meet- en beslissingsondersteunend instrument om een verfijnde weergave te hebben van de positie van mensen op de arbeidsmarkt naar gelang van hun origine en migratieachtergrond Interministeriële bijeenkomst van 2/05/2006 en de interministeriële bijeenkomst van 7/03/2007 Sectoraal Comité van de Sociale Zekerheid en van de Gezondheid, Afdeling “Sociale Zekerheid” (SCSZ/14/023), Advies 14/05 van 4 februari 2014 Sectoraal Comité van de Sociale Zekerheid en van de Gezondheid, Afdeling “Sociale Zekerheid” (SCSZG/16/212), Advies 16/52 van 4 oktober 2016 Het Statistisch Toezichtscomit
De bestanden van individuele gegevens zijn afkomstig van een instituut van de sociale zekerheid (RSZ, RVA, EAK, RSZPPO en RSZV) en aan de bron gepseudonymiseerd en gedeeltelijk geaggregeerd. Ze worden gebruikt voor specifieke verwerkingen die resulteren in geanonimiseerde en geaggregeerde bestanden, waarmee een databank 'werkgelegenheid' gevoed wordt (projecten 'Arbeidsmarktrekeningen' en 'Microdatabanken arbeidsmarkt'). De databank 'RSZPPO' bevat alomvattende informatie over de werknemers en werkgevers die onder het toepassingsgebied van de RSZPPO vallen.